Det är nu januari 2015, vilket innebär att vi har fått ett hel arbetsår framför oss. Men vad kan det året ha planerat för flexibla paketerare som Tyler Packaging?
Packaging News har kollat igenom alla de olika förpackningssektorerna under den senaste veckan, inklusive stel, wellpapp och vår specialitet, flexibla förpackningar, och tittat på vad de närmaste månaderna kommer sannolikt ha i beredskap för varje område.
Men naturligtvis är det flexibla förpackningar som tilltalar oss mest, så det är intressant att se de marknadsprognoser för det kommande året som slår ett ackord.
Flexibla förpackningar beräknas vara värt €1500000000 i Storbritannien, som är 12% av den Europeiska marknadens €12300000000, vilket gör det till en enorm industri att vara en del av och en som ständigt anpassar sig för att säkerställa dess fortsatta tillväxt.
En av de tydliga branschtrenderna vi ser, och som Packaging News pekat ut, är lätta förpackningar. Konsumenterna blir alltmer desillusionerade med tunga, braskande förpackningar och letar efter material som gör sitt jobb med mindre inverkan på miljön. Hållbara, lätta förpackningar blir mer och mer normen då företag lägger större vikt vid företagets sociala ansvar.
Som en del av denna förbättrade ansvarskänsla tittar Packaging News på en av de viktigaste trenderna, nämligen vikten av återvinning och hur det påverkar förpackningsleverantörer.
En av de stora områdena är aluminium. Många former av flexibla förpackningar införlivar aluminium i sin produktion. Metallen har länge varit ett fokus för återvinning på grund av att det är mycket billigare att producera från återvunnet material än det är att producera från ingenting.
I den flexibla förpackningsmarknaden använder produkter så som kaffepåfyllningspåsar och djurmatspåsar vanligtvis aluminium, med över 160.000 ton flexibla laminatförpackningar som innehåller aluminium in den brittiska marknaden varje år, för att inte tala om i hela Europa. Separationen av aluminium och andra återvinningsbara plaster är en svår process som industrin kommer att fokusera på under de kommande månaderna och åren då det ser ut att överensstämma med det miljövänliga tankesättet, samtidigt som vi fortsätter att växa och effektivisera kostnaderna.
Vad är anledningen för denna tillväxt? Den snabba konsumentvarumarknaden är en verklig propeller av flexibla plaster, med prognoser som tyder på att det snart kommer att stå för 30% av all FCMG packning då det nu är den vanligaste typen i dryck-, djurvård-, skönhets- och hemvårdssektorn. Vi uppskattar verkligen att detta är fallet inom djurmat, eftersom det är en av våra främsta målmarknader.
Intressant nog, enligt förpackningsanalytiker James Maddock, som pratade med Packaging News, är populariteten för chips och andra söta och salta snacks en viktig drivkraft för tillväxten. En annan viktig sektor för oss är fitness-marknaden som har sett en ökning under de senaste åren. Det kan verka vara en märklig kombination, av godsaker och välmående, men kanske en driver den andra!
En annan stor stimulans för tillväxt är behovet av användarvänlighet och paketfunktionalitet. Enligt forskning finner en av fem konsumenter konserverad mat svårt att öppna. Och även om du kanske tror att detta är för att den åldrande befolkningen kanske börjar få problem med vardagliga sysslor visar forskning att 28% av 25 och 34-åringar är de mest frustrerade med konserverade produkter, vilket förmodligen är ett tecken på vårt samhälles tycke för ett snabbare tempo och mer bekvämlighet.
På det stora hela så är indikationerna för den flexibla förpackningsindustrin 2015 mycket positiva. Det finns ett antal tillväxtfaktorer som hjälper till att driva marknaden. Så vi förväntar oss att fortsätta växa och utvecklas som ett företag och en bransch, men vi räknar fullt med att nästa år lägga en ständigt växande tonvikt på hållbarhet. Vi ser fram emot utmaningen.

easy-lock-logosliderite-logo el-zip-logo

logo-PAFApact-logobrc-logo2iso-9001-logoiso-14001-logo

Öppettitder

Vår supportlinje är öppen måndag till fredag mellan 08:00 och 18:00.

Ring: +44 (0) 1926 651 451


sales@tylerpackaging.co.uk

 

 

Huvudkontor

Tyler Packaging Ltd
Fosse Way, Chesterton, Leamington Spa, Warwickshire, CV33 9JY, UK